image
  • 08
  • خرداد

بررسی نور طبیعی و مصرف انرژی در نمای شیشه ای کرتین وال

توجه و استفاده از نور خورشید همیشه در معماری اهمیت فراوان داشته است. از ساختار خانه‌های سنتی ایران که قسمت شمالی خانه را (که نور جنوب می‌گیرد) به عنوان بخش زمستانی در نظر می‌گرفتند و یا ساباط‌هایی که در کوچه و پس کوچه‌ها برای جلوگیری از برخورد مستقیم آفتاب می‌ساختند گرفته تا ساختمان های مدرن امروز که نور را با کنترل وارد فضای داخلی می‌کنند. مثل ساختمانی با نمای شیشه ای کرتین وال که در نمای جنوبی خود از شیشه رفلکس استفاده کرده تا نور را کمتر وارد محیط کند. یا بر عکس، در نمای شمالی از شیشه های جذب کننده تر می‌رود تا گرمای لازم را بتواند تامین کند.
به طور کلی انرژی خورشیدی به عنوان یک انرژی با منبع تجدیدپذیر و با استفاده نسبتا آسان، از دلایل استقبال طراحان و سازندگان در ساخت نمای شیشه ای کرتین وال به شمار می‌رود. تامین نور فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و... از طریق نور طبیعی طی روز و ذخیره آن برای تامین سایر انرژی های مورد نیاز (پنل های خورشیدی) در انواع این نماهای کرتین وال کاربرد اصلی دارد.


 
سهم استفاده از انرژی برای تامین روشنایی مصنوعی با برق در یک ساختمان تجاری حدود 32% از میزان کل انرژی مصرفی ساختمان را شامل می‌شود. بنابراین اگر مصرف انرژی برای تامین روشنایی را با استفاده از نور طبیعی کم کنیم، بخش عمده از مصرف انرژی الکتریکی حذف می‌شود و نمای شیشه ای کرتین وال این مساله را به خوبی حل می‌کند.
بررسی های انجام شده نشان می‌دهند که در ساختمان های با نمای شیشه ای کرتین وال، روشنایی مطلوب بیشتری را در اختیار کاربر می‌گذارند. به طور کلی، روشنایی با شدت بیشتر از 2111 لوکس، چشم را اذیت کرده و خیرگی ایجاد می‌کند. بازه شدت روشنایی مطلوب نیز بین 211 تا 2111 لوکس است.
نمای شیشه ای کرتین وال با کنترل نور وارد شده، میزان روشنایی را در بازه 211 تا 2111 نگه می‌دارد. همچنین در ساختمان های معمولی هر چه ورود نور بیشتر باشد، انرژی لازم برای تأمین تهویه و سرمایش بنا نیز بیشتر می‌شود. اما در نمای شیشه ای کرتین وال این مورد نیز کاهش پیدا می‌کند.
منکر این نمی‌شود شد که تأمین گرمایش در نماهای اینچنینی به انرژی بیشتری نیاز دارد، اما با توجه به عایق بندی پیشرفته نمای کرتین وال و هزینه نسبتا پایین تر استفاده از گاز در برابر برق (در ایران)، استفاده از نمای شیشه ای کرتین وال را مقرون به صرفه می‌سازد.
.