image
  • 10
  • مهر

انواع پروفیل درب و پنجره کدامند؟

انواع پروفیل درب و پنجره کدامند؟


 پروفیل های درب و پنجره بطور کلی از چوب، آهن، PVC  ، UPVC و آلومینیوم تهیه میشوند. چنانچه میدانیم امروزه از پروفیل هایی با جنس چوب و PVC  تاحد ممکن استفاده نمیشود و بجای آن بیشتر از پروفیل های UPVC و آلومینیومی استفاده میشود چرا که نه تنها در برابر تبادل حرارتی مقاوم تر بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری میکند، بلکه همچنین از وزن کمتر و معایب کمتری نیز برخوردار میباشند.
همچنین باید اشاره نمود که پروفیل های درب و پنجره گذشته از جنس از لحاظ سطح مقطع در انواع پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک و معمولی نیز متفاوت میباشند. ضمن آنکه انواع پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک درب و پنجره با توجه به برند مورد نظر نیز به لحاظ شکل سطح مقطع بسیار متفاوت و کارامد از یکدیگر میباشند.
با این همه بطور کلی پروفیلهای آلومینیومی ترمال بریک درب و پنجره را میتوان به دو دسته لولایی و کشویی تقسیم نمود. که در هر یک گذشته از نوع کارایی کشویی یا لولایی دارای طبقه بندی به شرح زیر میباشند.
پروفیل های فریم: این نوع پروفیل در واقع فریم اصلی و یا همان چهارچوب درب و پنجره بوده و ثابت میباشد. قاب های درب و پنجره که از این نوع پروفیل ساخته میشوند به یک قاب فلزی تعبیه شده در ساختمان متصل میشود. قاب های فلزی ساختمان عموما از پروفیل های آهنی بوده و قاب درب و پنجره به آن با پیچ های مخصوص نصب، رگلاژ و محکم میشوند.
پروفیل های لنگه: پروفیل های لنگه پروفیل هایی هستند که شیشه در آن تعبیه شده و به چهارچوب پنجره متصل میشوند و متحرک میباشند که در نوع لولایی آن به درون و یا به ندرت به بیرون باز میشوند. عموما درب و پنجره های لولایی درون باز شو میباشند اما با توجه به نوع کار بری آن ممکن است بیرون بازشو نیز باشند.
پروفیل های وادار و یا سپری: پروفیل های سپری برای جدا سازی و شکل دهی متفاوت برای پنجره استفاده میشوند. پنجره ها علاوه بر اینکه میتوانند فیکس و یا ثابت باشند، همچنین میتوانند دارای یک و یا چند لنگه باز شونده و متحرک باشند که در این صورت پنجره مورد نظر متواند دارای یک لنگه به اندازه کلی پنجره داشته باشد، یا دارای دو لنگه بازشونده به اندازه کلی پنجره باشد ویا دارای یک یا چند بازشو و قسمتی هم فیکس و ثابت باشد. در پنجره هایی که یک قسمت آن باز شونده است به ناچار نیاز است تا از یک پروفیل دیگری غیر از پروفیل فریم و یا لنگه در میان پنجره و در جای مخصوص خود که ثابت است با توجه به اندازه و طرح پنجره استفاده شود و از این طریق لنگه پنجره که متحرک میباشد، از یک سو توسط لولا به فریم و از سوی دیگر موقع بسته شدن روی پروفیل وادار قرار میگیرد.
پروفیل های مابین دو لنگه: این نوع از پروفیل عموما برای پنجره هایی که دو طرف چپ و راست بازشو هستن که اصطلاحا به آن فرانسوی گفته میشود ، بکار میرود و در مقایسه با نوع پروفیل وادار به این نکته باید اشاره نمود که پروفیل های وادار به قاب پنجره فیکس شده و ثابت است اما این نوع از پروفیل به لنگه بازشوند متصل بوده و روی فریم ثابت نمی باشد.
پروفیل زه وار: این نوع پروفیل روی پروفیل هی لنگه و فریم تعبیه شده و شیشه توسط آن محکم و ثابت میشود. در واقع نقش این پروفیل صرفا ثابت نگه داشتن شیشه بر روی پنجره است.
لازم بذکر است که در تمامی موارد فوق با توجه به برند پروفیل درب و پنجره و نوع سیستم انتخابی آن، تماما سطوح مقاطع پروفیل ها متفاوت از یکدیگر بوده و هرکدام کارایی و شکل و شمایل خاص خود را دارند.
در پایان جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص درب و پنجره های  ترمال بریک و UPVC ، میتوانید با درگاههای ارتباطی شرکت باراد آلومینیوم ، ارتباط برقرار نمایید.