image
  • 11
  • مهر

مواد اولیه پنجره چیست؟

مواد اولیه پنجره چیست ؟

 
همانطور که میدانیم درب و پنجره از یک قاب تحت عنوان چهارچوب ساخته شده است. در هر دو مورد درب و پنجره و خصوصا درب گذشته از قاب یک لنگه که بازشو میباشد نیز قرار دارد با این تفاوت که در پنجره گاهی اوقات ما فقط شاهد یک قاب ثابت بوده که در اینصورت چنین پنجره ای ، پنجره فیکس و یا ثابت نامید میشود.
چنانچه ما در معماری قدیم شاهد آثار باقی مانده از آن هستیم معماری، طراحی و جا و مکان درب و پنجره عموما تفاوتهایی با زمان حال حضر ما یا حداقل در زمان یک قرن اخیر ما دارد. این تفاوتها نه تنها مرتبط با زمان و بلکه مرتبط با فرهنگ، نوع ساختمان و یا فضا و محل زندگی مردمان قدیم نیز قابل درک است.
به عنوان مثال معماری درب و پنجره های مساجد که یک فضای مقدس و روحانی است بسیار متفاوت از درب و پنجره های خانه های مردم ویا فضای بازار است. در مساجد که اغلب دارای گنبد میباشند، به منظور بهره گیری از روشنایی بیشتر و استفاده از نور مستقیم آفتاب، روزنه ها و به عبارت دیگر پنجره هایی در سقف و یا همان گنبد مساجد تعبیه میشده است. ویا با گشت و گذری از بازارهای قدیم که عموما در بیشتر شهرهای ما شاهد آن هستیم، درب و پنجره بیشتر یک محل خالی از دیوار به شکل های متفاوت، که عموما به شکل یک مستطیلی که به جای خط عرضی بالایی آن از یک کمان نیم دایره و یا کمانی از یک بیضی بوده و بدونه قاب و شیشه در ارتفاع های نسبتا بلند و غیر قابل دسترسی ساده، به سادگی قابل رویت است.
از آنجا که مردمان قدیم به لحاظ حجب و حیا از اندیشه های قوی تری بهره میبردند، عموما پنجره ها با ابعاد کوچکتر و در ارتفاع بلندتر در دیوار تعبیه میشده و به منظور ایمن سازی، در دیوار خشتی قابی از چوب نصب میشده و بجای شیشه بر قسمت بازشو از شاخه های نسبتا باریک و محکم استفاده میشده که در اینصورت در حالت پنجره بسته، نور بسیار ضعیفی از لابلای روزنه ها به داخل نفوذ میکرده و در عین حال ایمن برابر نفوذ افراد و یا سارقان بوده است.
درب و پنجره ها در معماریهای قدیم عموما  ازیک چهار چوب چوبی ساخته میشده و چنانچه قبلا اشاره شده به جای شیشه از شاخه های نازک محکم که به ترتیب در کنار یکدیگر توسط میخ به چهارچوب لنگه بازشو وصل شده اند تشکیل میشده است. با پیشرفت دانش بشری و گسترش تمدنهای شهری، و در پی شناخت انسان با عنصر آهن، در ساخت سلاح و یا ابزار آلاتی برای رفع نیازهای اولیه، جوامع بشری پی به بکارگیری بیشتر و موثرتر عنصر آهن در صنایع مختلف برده و همچنین از آن برای ساخت درب و پنجره نیز استفاده کردند. همچنین از طرفی با شناخت انسان از شیشه، بهترین فرصت برای ساخت پنجره هایی مدرن تر و با  کارایی بیشتر و بهتر در ترکیب پروفیلهای آهنی و شیشه در ساخت درب و پنجره ایجاد شد.
از اینرو میتوان گفت که در جوامع بشری نسبتا پیشرفته و مدرن اولیه، بهترین مواد برای ساخت و تولید درب و پنجره پروفیلهای آهنی و شیشه بوده است. اما به مرور زمان و با پیشرفت دانش بشری و شناسایی دیگر عناصر و بکارگیری عناصر مختلف در انواع صنایع، از اینرو نیاز انسان در گام برداشتن در مسیر مدرن تر جوامع شهری، متوجه بکارگیری از دیگر عناصر به منظور بهره مندی از یک زندگی بهتر و رفاه بیشتر شد.
اگرچه در تولید و ساخت درب و پنجره های قدیمی بیشتر از قابهای چوبی و یا آهنی سفت و جامد استفاده میشده، اما با بکارگیری جنس PVC در ساخت درب و پنجره های شیک تر و مجللتر، جالب است بدانیم که خمیر مایع این ماده نفت است که بصورت مایع در طبیعت وجود دارد. PVC ماده ای است که از مشتقات نفتی و در فرایندهای مختلف بر روی آن بدست می آید که توضیح آن از حوصله این مبحث خارج است.
با ورود PVC به صنعت تولید و ساخت درب و پنجره بیشتر گرایشها در ساختمانهای جدید به سمت درب و پنجره های PVC  معطوف شد. اما با گذشت زمانی نه چندان زیاد بیشتر مصرف کنندگان به این نتیجه رسیدند که این نوع از پروفیل برای ساخت درب و پنجره اگرچه زیبایی بیشتری را به ساختمان میدهد، از معایبی برخوردار است و در نتیجه در جستجوی جنسی مشابه و بهتر شدند. از اینرو پروفیل های مشابه و مرغوبتر برای ساخت درب و پنجره که تشابه زیادی به PVC  داشته باشد را در UPVC یافتند که دارای همان مشخصات بوده و با معایبی به مراتب کمتر.
هرچند قبل از ظهور درب و پنجره هایی با ترکیبات PVC و یا UPVC از پروفیل های آلومینیومی نیز استفاده میشده، اما شاید بتوان گفت به دلیل گرانتر بودن درب و پنجره های آلومینیومی سازندگان به منظور کاهش هزینه های ساخت اغلب ترجیح دادند که از ترکیبات PVC و یا UPVC برای ساخت درب و پنجره استفاده کنند. اما چنانچه قبلا به آن اشاره شد، این نوع از پروفیلها داری معایبی نسبتا مشابه میباشند. و در حال حاضر بطور حتم میتوان گفت که بهترین نوع پروفیل برای ساخت درب و پنجره هایی شیک، مدرن و پیشرفته در دنیا، استفاده از پروفیل های آلومینیومی است و خصوصا پروفیل های آلومینیومی ترمال بریک که عاری از هر نوع نقص میباشد.
بطور کلی میتوان گفت که امروزه یک پنجره کامل و بی عیب و نقص و مطبوع مورد نیاز مصرف کننده، از پروفیلهای قاب و بازشو، لاستیک، پلی آمید، شیشه دو یا سه جداره که با گاز های آرگون و یا کریپتون پرشده اند، و یراق آلات متناسب با نوع جنس پروفیل مربوطه تشکیل میشود. همچنین پروفیلها نیز میتواند از انواع جنسهایی از قبیل چوب، PVC و یا UPVC و آلومینیوم باشد.
در پایان جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص درب و پنجره های  ترمال بریک و UPVC ، میتوانید با درگاههای ارتباطی شرکت باراد آلومینیوم ، ارتباط برقرار نمایید.