image
  • 13
  • مهر

نمای شیشه ای لامل چیست؟

نمای شیشه ای لامل در واقع همان نمای کرتین والاست. در تعریف نمای کرتین وال هم می‌توان گفت نمایی شیشه ای است که در آن از سازه های فولادی یا آلومینیومی و شیشه استفاده می‌شود. ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای که سطح شیشه‌ای آنها را در بر گرفته و با ظاهری شفاف خودنمایی می‌کنند. این نما علاوه بر حفظ زیبایی سازه، مقاومت بالایی دارد. در نمای کرتین وال شیشه‌های سطح نما با اتصال خاص به سازه و استراکچر فولادی یا آلومینیومی وصل می‌شوند. به این سازه و قاب‌ها لامل می‌گویند. به همین دلیل به نمای کرتین وال، نمای لامل هم گفته می‌شود. به لامل افقی در اصطلاح ترنسم Transom و به لامل عمودی مولیون Mullion می‌گویند.
 


 
نمای شیشه ای لامل می تواند در بیشترین حالت تا ارتفاع ۴ متر اجرا شود. عرض این نمای فلزی بین ۳۴ میلی متر تا ۵۰ میلیمتر متغیر است و معمولا توسط مشتری و به دلخواه آن تعیین می شود.
یکی از دلایل مهم استفاده از لامل و کرتین وال در نما این است که این سازه فلزی به دلیل استفاده از آلومینیوم ،سازه ای بسیار سبک است. اما مقاومت بالایی در تحمل فشارهای عمودی و افقی سازه دارد. علاوه بر این، فشارها و تنش های ناگهانی که در اثر عوامل طبیعی همچون زلزله بر ساختمان وارد می‌شود، توسط لامل به دیوارهای ساختمان منتقل می شود.
در نمای شیشه ای لامل و در سازه آن شیارهایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک‎های EPDM جهت اعمال ترمال بریک (Thermal Break) برای شکست حرارتی به آن متصل نمود. برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی کار در برخی از سیستم های نمای لامل از لاستیکهای پلی آمید نیز استفاده می‌شود.