image
  • 16
  • آذر

پنجره چیست؟

همراه با ساخت اولین سرپناه ها و خانه های مسکونی در دنیا و تمدن های گذشته ، احساس نیاز به محلی جهت استفاده از نور طبیعی روز، تهویه و ورود و خروج هوا احساس شده است. 
پنجره  قسمتی از دیوار یک ساختمان است که از طریق آن فضایی باز به محیط بیرون ایجاد می شود و به وسیله آن ساختمان ها و فضاهای داخلی شکل می گیرد. 
در حال حاضر اندیشمندان بر این باور هستند که بهره مندی از نور طبیعی خورشید و هوای تازه به افزایش آرامش و بهره وری در محیط های داخلی ساختمان کمک بسیاری می نماید.
 


پنجره‌ ها بخش مهمی از پوشش یک ساختمان به شمار می روند و باید عملکردهای چندی را انجام دهند. علاوه بر عملکرد اولیه که تامین ورود  نور طبیعی به داخل و ارتباط بصری با خارج است ، پنجره‌ها حفاظی هستند در برابر عوامل جوی ، صداهای نا بهنجار  خارج ساختمان و…
پنجره‌ های رایج معمولاً به نوعی طراحی می شوند که امکان تهویه فضاهای داخل فراهم گردد. در این حالت ، با باز شدن یک یا چند قسمت از پنجره ، تعویض هوای خارج با داخل صورت میگیرد. شکل و اندازه و محل نصب پنجره‌ها بر یکپارچگی سطح دیوار اثر مطلوب گذاشته و حس محصور بودن فضا را تداعی میکند.
از قرون گذشته تا به امروز، ضریب امنیت و ایجاد حفاظ برای درب و پنجره ها نیز به پروسه تولید اضافه شد. حفاظ هایی از مواد اولیه اعم از سنگ، چوب و فلزات در زمانهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت.
دوران حال حاضر با گذشته اختلافات بسیار دارد. پس از دوران گذشته و آشنایی بشر با انواع دیگر فلزات و آلیاژ های مختلف و حتی بکارگیری ابزار مهندسی جهت استفاده و کار با انواع چوب و سنگ تحول بی نظیری در صنعت ساختمان سازی و بخصوص صنعت درب و پنجره ایجاد کرد.انواع درب و پنجره های چوبی با کارکردهای مختلف و قابلیت بکارگیری انواع یراق آلات در گذشته نه چندان دور از محبوبیت زیادی بهرمند بودند و هنوز هم در ساختمان های برگزیده و برجسته ، با ویژگی های خاص معماری مورد توجه طراحان ساختمان هستند. با توجه به دوام و مقاومت چوب در برابر عوامل طبیعی مانند باد و باران و آتش ،  پوشش های  رنگ و رزینی توانستند از چوب تا اندازه بسیار زیادی محافظت می نمایند. ولیکن عامل قیمت این نوع از درب و پنجره ،

به عنوان یک فاکتور منفی ، باعث عدم رواج این محصول در کشور ما ایران بوده است.
پس از سالیان متمادی و بکارگیری مستمر نسل های بشر از پنجره به اشکال مختلف و در ضمن ، احساس وجود روحیه هنری و معماری در افراد، استفاده از انواع درب و پنجره  بعنوان یک ابزار زیبا و ایده آل رونق گرفت. البته نسل بعدی درب و پنجره برای بشر به جهت محدودیت منابع طبیعی و یا غیر طبیعی می بایست توسط متریال بخصوصی پوشیده می شد.
 

در حال حاضر، با روی کار آمدن تکنولوژی به روز در ساخت انواع مواد اولیه درب و پنجره و شیشه، ورود نور به داخل ساختمان  با کیفیت بهتری صورت می گیرد . البته با رویکرد به حداقل رساندن ضخامت متریال درب و پنجره و شیشه های ساختمانی ، معماران و استفاده کنندگان  ساختمان ها می توانستند طول و عرض بیشتری را برای پنجره های خود در نظر گرفته و سفارش دهند. 
پنجره های آلومینیومی و آهنی نیز به عنوان گزینه های برتر در سالهای گذشته مورد توجه معماران و سازندگان بوده است. تنوع بی نظیر طرح و اندازه در پنجره های آهنی و قیمت مناسب رقابت پذیر و سبکی و دوام رنگ انواع پنجره های آلومینیومی باعث رونق هرچه بیشتر این  محصولات بوده است.
شایان ذکر است که به کارگیری نسل جدید درب و پنجره های UPVC  و درب و پنجره های آلومینیوم ترمال بریک ابزاری سودمند جهت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ، افزایش بهروری و کاهش هزینه های مصرف انرژی در ساختمان های امروزی هستند. 
در پایان جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص درب و پنجره های  ترمال بریک و UPVC ، میتوانید با درگاههای ارتباطی شرکت باراد آلومینیوم ، ارتباط برقرار نمایید.