image
  • 29
  • آذر

مغایرت طراحی و مجوز نمای صادره از سوی شهرداری با محصول نهایی درب و پنجره آلومینیوم ترمال بریک در چیست؟

در نمای یک ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می‌نماید، درب و پنجره آن ساختمان است که علاوه بر زیبایی که به آن ساختمان می‌بخشد، می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نیز تاثیرگذار باشد. به همین جهت است که تولیدکنندگان درب و پنجره آلومینیوم ترمال بریک به رعایت الزامات و استانداردهای لازمه صنعت درب و پنجره آلومینیوم ترمال بریک توجه شایانی دارند. به خصوص در شرایط موجود که صرفهجویی در مصرف انرژی یکی از مقوله‌های مهم در کاهش هزینه‌های بهره‌وری صنعت ساختمان می‌باشد. 
یکی از مشکلات اصلی چند سال اخیر، مغایرت طراحی و مجوز نمای صادره از سوی شهرداری با محصول نهایی درب و پنجره آلومینیوم ترمال بریک است که ناشی از ضعف دانش فنی و ناهماهنگی موجود در سه گروه طراحان و معماران ساختمان، دستگاه‌های صادر کننده مجوز (شهرداری و سازمان‌های ذی‌ربط) و تولیدکنندگان درب و پنجره با هم است.
ضعف کار در این جا است که طراحان نما با توجه به ضوابطی که شهرداری‌ها در اختیار آنها قرار می‌دهند، طرح‌هایی را از درب و پنجره در اختیار شهرداری قرار می‌دهند و مجوز آن را می‌گیرند و کارفرما بعنوان یک سرمایه‌گذار و مجموعه شهرداری بعنوان ناظر، هیچ کدام نمی‌دانند که مشکل کار کجاست و عمدتا این ناهماهنگی‌ها زمانی که ساختمان وارد مرحله اجرا شده است و چند ماهی از زمان شروع کار گذشته و مراحل سفت کاری ساختمان به پایان رسیده است، پروسه ساخت درب و پنجره آلومینیوم در اختیار پیمانکار ساخت قرار می‌گیرد.
 


نمونه‌های متعددی از ساختمان‌ها را شاهد هستیم که مجوز و مصوبه نما را اخذ نموده‌اند و ساختمان مزبور ساخته شده است، اما بعد از اجرا، درب و پنجره بعنوان یک سطح نور گذر به درستی انجام وظیفه نمی‌کند و از نظر قوانین شهرداری و آتش‌نشانی دچار مشکلاتی هستند.
حلقه تکمیل کننده این زنجیر، حضور تولیدکنندگان درب و پنجره است که به الزامات، استانداردها و مشخصات کمی و کیفی درب و پنجره آگاه هستند و می‌توانند بعنوان یک بازوی اجرایی در کنار سازمان‌های ذی‌ربط که صادر کننده مجوزهای لازم در این زمینه هستند، قرار گیرند تا کمک‌های لازم برای اجرای صحیح از نظر ابعاد و اندازه و نوع و حالت بازشوها به درستی صورت پذیرد.