image
  • 09
  • دی

نمای شیشه ای چیست؟

نمای شیشه ای نیز همانند سایر نماهای ساختمانی (اعم از سنگ، چوب، سیمان و ... )به عنوان یک دیوار، حایل و یا پرده شیشه ای که فضای داخل ساختمان را از فضای خارجی آن جدا کرده و فضای داخل را از آسیب‌های محیط بیرونی و همچنین از دیده شدن محافظت می‌نماید. 
تکنولوژی نمای شیشه ای از نیمه دوم قرن بیستم در بازار جایی برای خود پیدا کرد و با استقبال از آن‌ها، رفته رفته نمونه و مدل‌های متنوعی از نمای شیشه ای به بازار وارد شد.
نخستین بار اجرای نمای شیشه ای کرتین وال توسط یک مهندس معمار آلمانی  بنام والتر گروپیوس   (Walter Gropius ۱۸۸۳-۱۹۶۹) طراحی و اجرا گردید. والتر گروپیوس برای نخستین بار نمای را که برای ساختمان طراحـــــی کرده بود به نام Curtain Wall نامید. پس از آن وی جهت تدریس در دانشگاه به ایالات متحده دعوت شد و توانست در این شاخه بین‌المللی شناخته شود. در طول سالیان گذشته که از اولین طراحی و اجرای سیستم نمای شیشه ای کرتین وال می‌گذرد هر روز شاهد پیشرفت سازه ای آن هستیم و نحوه معماری آن در حال تکمیل و نوآوری می‌باشد.
با عرضه نماهای شیشه ای فیس کپ که در آن‌ها از کپ های عمودی و افقی استفاده شده بود و همچنین برای قاب کردن سطوح شیشه الزامی بودند و بعدها با ورود نیمه قاب کردن یا به اصطلاح سیستم HL و بعد از آن بدون قاب کردن یا اصطلاحا فریم لس (شامل سیستم فریم لس یو چنل و سیستم فریم لس فول کاست خور) و در چندین سال اخیر با اجرای نمای شیشه ای اسپایدر، فضای ایده‌آلی در استفاده از نماهای شیشه ای برای معماران ساختمان ایجاد شد و به تشدید جذابیت و شفافیت نماها اضافه گشت. با تولید شدن شیشه های رفلکس در سالیان قبل و و تولید نسل جدید شیشه های کنترل کننده انرژی (شیشه های کم گسیل Low e )، به کارگیری این نوع شیشه ها در نمای ساختمان‌ها متداول شد.
در به کارگیری نمای شیشه ای علاوه بر زیبایی مخصوص به خود، می‌توان میزان تابش نور خورشید به داخل ساختمان را نیز کنترل کرد.
امروزه با توجه به پیشرفت معماری، نیاز به استفاده از نمای شیشه ای برای خلق یک اثر معماری با بیشترین سطح گذر نور، رو به افزایش است؛ اما این مسئله برای مهندسان تأسیسات و مکانیک یک معضل محسوب می‌شد، چرا که شیشه با خواص ذاتی‌اش، عایق حرارتی مناسبی محسوب نمی‌شود و معضلاتی را برای سیستم گرمایش و سرمایش یک ساختمان به وجود می‌آورد. البته مهندسی نما، برای حل این معضل نمای شیشه ای به همراه شیشه‌های دو‌جداره یا چند جداره را پیشنهاد کرد که با افزایش تعداد جداره‌‌های یک شیشه، میزان عایق‌بندی صوت و حرارت نماهای شیشه ای بیشتر می‌شود.


طراحی استاتیکی سیستم نمای شیشه ای با به کارگیری حداقل پیچ و مهره در مونتاژ و استفاده از لاستیک و متعلقات لاستیکی مناسب، افزون بر جذابیت ویژه، منجر به افزایش ضریب استحکام، هوابندی و آب‌بندی سیستم نمای شیشه ای می‌شود. 
در طراحی نمای شیشه ای بحث‌های مربوط به محاسبات استاتیکی، باد و زلزله، وزن بار برف و ... و بطور کلی الزامات و استانداردهای مربوطه لحاظ می‌شود و از اتصالات کلیپسی برای بالا بردن کیفیت نمای شیشه‌ای استفاده می‌شود. 
ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از بیرون، امکان استفاده از بازشو پنهان در نما، تعبیه راحت شیشه و راحتی در عوض کردن شیشه، نبود انتقال تنش‌های سازه عمده ساختمان بر شیشه، فعالیت مستقل هر کدام از فریم ها در مقابل زلزله، امکان بهره‌گیری از رنگ‌های گوناگون در نمای ساختمان، نبود محدودیت رنگ فریم، امکان پدید آوردن سطح‌های عایق صوتی و حرارتی، داشتن واشرهای پنهان برای آب‌بندی، امکان عملیاتی کردن ​نمای آلومینیومی، پدید آوردن مرز تفکیکی بین سازه نما و سازه اصلی، در و پنجره آلومینیوم، از جمله برتری‌ها و مزیت‌های استفاده از نمای شیشه ای یا کرتین وال می‌باشد. 
شایان ذکر است که به‌کارگیری انواع مختلف نمای شیشه ای اعم از نمای کرتین وال فیس کپ، نمای کرتین وال فریم لس یو چنل (U-chanell)، نمای کرتین وال فول فریم لس و نمای شیشه ای اسپایدر هر کدام جداگانه علاوه بر زیبایی منحصر به فرد؛ ابزاری سودمند جهت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی در ساختمان های امروزی هستند. 
در پایان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم های نمای شیشه ای اعم از کرتین وال فیس کپ و کرتین وال فریم لس و درب و پنجره های ترمال بریک و UPVC  می‌توانید با درگاه‌های ارتباطی شرکت باراد آلومینیوم، تماس حاصل نمایید.