image
  • 26
  • بهمن

نمای شیشه ای یوچنل و ساختار آن

نمای شیشه ای فریم لس از نماهای کرتین وال است. در این نوع نما ساختار با جزئیات خاصی است که در آن یک فریم از پشت (داخل بنا) شیشه را قاب کرده و آن را روی لامل نگه می‌دارد. از نکات مهم اجرای این نما، این است که می‌توان زیرسازی آن را علاوه بر آلومینوم با پروفیل آهنی نیز ساخت. نمای شیشه ای فریم لس  خودش به دو دسته تقسیم می‌شود. نمای شیشه ای یوچنل و نمای فول فریم لس. در این مقاله ساختار نمای یوچنل را بررسی می‌کنیم.
برای ساخت سازه نمای شیشه ای یوچنل از پروفیل های آلومینیومی اکسترود شده‌ استفاده می‌شود. همچنین از اتصال با نبشی و براکت با سوراخ لوبیایی برای کاهش  تکانه‌های ناشی از زلزله بهره می‌برند. این پروفیل‌ها را می توان با انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک، دکورال و آنادایز رنگ کرد.
 


شیشه‌ها در نمای یوچنل باید سکوریت باشند و با چسب استراکچرال دوجداره شوند. برای نصب شیشه‌ها روی قاب‌ها، از پروفیل های آلومینیومی به عنوان فیکسچر استفاده می‌شود که از طرفی به لامل ها پیچ شده و از سمت دیگر بین شیشه های دوجداره گیر می‌کند. نهایتا از چسب استراکچرال یا واشر برای پوشش فیکسچرها استفاده می‌شود.
برای ساخت نمای شیشه ای یوچنل از کپ یا درپوش استفاده نمی شود و تنها چسب استراکچرال که نهایتا 2 سانتی متر عرض دارد، روی نما مشاهده می‌شود.
نمای شیشه ای یوچنل را با زیرسازی آهنی نیز می‌توان ساخت. پروفیل های آهنی با ابعاد 40 یا 20 *40 و با اتصال جوش بدین منظور استفاده می‌شوند. سپس شیشه ها مثل قبل روی آن سوار می‌شوند.
استفاده از زیرسازی آهنی باعث کاهش هزینه ساخت می‌شود. اما به دلیل مقاومت کمتر در برابر رطوبت، استفاده از آهن مخصوصا در بعضی شهرهای ایران با مشکل مواجه می‌شود.
.