image
  • 29
  • بهمن

در مورد درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک

یکی از بهترین مصالحی که طی تاریخ برای ساخت در و پنجره کشف شده، آلومینیوم است. فلزی با دوام و مقاوم در برابر رطوبت، قابل اتصال به مصالح دیگر، سبک و در عین حال، زیبا. اما یک نکته منفی هم برای آن وجود دارد. آلومینیوم نیز مثل سایر فلزات، خاصیت رسانایی دارد. بنابراین استفاده از آن در پروفیل‎های سازنده در و پنجره، به معنای تبادل حرارت بین فضای داخل و خارج و هدر رفتن انرژی است. اینجاست که درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک این ویژگی منفی را پس زده و جایگاه خود را به عنوان انتخاب اول بازشوهای ساختمانی به دست می‌آورند. 
 

درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک دقیقا چه ویژگی خاصی دارند؟

حقیقت امر این است که در پنجره های ترمال بریک، عملکرد حرارتی به شکل خاصی بهینه شده و از اتلاف انرژی از طریق آن‌ها جلوگیری می‌شود. راز این بهینه سازی، در شکست حرارتی یا همان ترمال بریک است.
 


 

اما شکست حرارتی چیست؟

در حالت عادی، گرما در اجسام جامد بسته به میزان رساناییشان هدایت می‌شود و این خاصیت در فلزات بیشتر است. آلومینیوم نیز رسانایی گرمایی بالایی دارد. اما در پروفیل هایی که درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک از آن ساخته شده، با گذاشتن یک لایه عایق بین قسمت داخلی و خارجی پروفیل، این هدایت گرمایی را تا حد خیلی زیادی کاهش می‌دهند. به طوری که اختلاف دمای زیادی بین دو نقطه داخلی و خارجی پروفیل ایجاد می‌شود. به این ویژگی، شکست حرارتی گفته شده که علت اتلاق نام ترمال بریک به درب و پنجره های آلومینیومی نیز همین است. 
 
عایقی که در پروفیل این پنجره ها به کار می‌رود از جنس پلی آمید است که عملکرد آن‌ها را تا 60% بهتر می‌کند. قیمت درب و پنجره های آلومینیومی ترمال بریک از پنجره های UPVC پایین‌تر است و همین باعث استقبال از آن‌ها شده است.