image
  • 20
  • اردیبهشت

میزان مقاومت نمای شیشه ای کرتین وال در برابر مواردی مثل انفجار

متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که انفجار را به عنوان خطری محتمل باید در نظر گرفت. همین باعث شده از نماهای ساختمانی با مقاومت بالا و در عین حال سبک، استقبال بیشتری صورت بگیرد. نمای شیشه ای کرتین وال نیز یکی از نماهایی است که علاوه بر تامین زیبایی، در برابر خطراتی چون انفجار واکنش مناسبی دارد. چرا که نیروهای ناشی از این اتفاق را به سازه اصلی ساختمان انتقال می‌دهد.
اما مشکل اصلی برای ایمن سازی نمای شیشه ای کرتین وال در برابر انفجار، مربوط به خرد شدن شیشه ها است. به طوری که بیشترین آسیب ناشی از انفجار، مربوط به جراحت ناشی از لبه های تیز شیشه ها است. حتی موج انفجار هم باعث شکستن شیشه می‌شود. برای جلوگیری از آسیب ناشی از خرد شدن شیشه ها، از شیشه های لمینیت در ساخت نمای شیشه ای کرتین وال  استفاده می‌شود که پس از خرد شدن، سر جای خود می مانند و لبه های تیز هم ندارند.
 


آیین نامه های تهیه شده در این موضوع، ارتباط بین میزان نیروی انفجار، ابعاد شیشه و ضخامت لازم برای آن را پیدا کرده و در قوانینی چون استاندارد انجمن آزمایش و مصالح آمریکا و راهنمای خطرات شیشه ای انگلستان منتشر شده است. این آیین نامه ها برای نمای شیشه ای کرتین وال و همچنین سایر نماهای شیشه ای کاربرد دارد.
 
در نمای شیشه ای کرتین وال بیشترین اهمیت را لایه میانی شیشه لمینیت دارد. این شیشه لمینیت را طوری طراحی می‎‌کنند که در اثر انفجار لایه میانی آن بشکند. این لایه با داشتن اتصالی محکم، از پراکنده شدن شیشه های خرد شده جلوگیری می‌کند. استفاده هم زمان از فنر در کنار شیشه لمینیت نیز باعث افزایش شکل پذیری آن ها می‌شود.