image
  • 26
  • اردیبهشت

ترمال بریک و کاربرد آن در صنعت ساختمان

ترمال بریک به معنای شکست حرارتی است. برای ایجاد آن از قرار دادن یک ماده عایق میان پروفیل های آلومینومی استفاده می‌شود. این ماده جریان انتقال حرارت از داخل به خارج بنا را قطع می‌کند و باعث عدم اتلاف انرژی می‌شود. بیشترین کاربرد پروفیل آلومینومی در بازشوها است بنابراین درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریکپرکاربردترین مورد استفاده از این پدیده است.
در مقابل درب و پنجره‌های غیر ترمال بریک مثل پنجره های معمولی یا UPVC پروفیل یکپارچه ای دارند.
 


ایده اصلی ساخت درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک، از روی پنجره های دوجداره برداشته شده است. بین سال‌های 1920 تا 1930 که استفاده از پنجره‌های بزرگ مخصوصا در آمریکا رواج یافته بود، طراحان علاقمند به مدرنیسم از ورود حداکثر نور به ساختمان استقبال ویژه ای داشتند. اما در عین حال این ابعاد بزرگ اتلاف حرارتی چشمگیری را رقم می‌زدند. چیزی حدود 50 درصد از اتلاف انرژی توسط بازشوها اتفاق می افتاد. بنابراین به استفاده از هوا یا گاز میان دو لایه شیشه روی آوردند تا اتلاف حرارت را کاهش دهند. در پنجره های دو جداره از هوا به عنوان یک عایق استفاده شده و فقدان چنین چیزی در پروفیل پنجره، باعث ایجاد پروفیل دارای عایق پلی آمید برای استفاده در درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک شد.
این درب و پنجره ها برای تامین آرامش محیط بسیار قوی عمل می‌کنند. چرا که علاوه بر عایق بودن در برابر حرارت، در برابر صوت و لرزش هم عایق هستند. مصرف انرژی در بناهای دارای درب و پنجره آلومینیومی ترمال بریک به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.
.